KAKO SADJE IN ZELENJAVA VPLIVATA NA ZOBE?

KAKO SADJE IN ZELENJAVA VPLIVATA NA ZOBE?

Ali hrana z vlakninami zares čisti zobe?

Sadje in zelenjava sta dve zdravi izbiri in naj sestavljata čim večji del obrokov med dnevom. 

Sadje in zelenjava (npr. jabolka, zelena, korenje, solata, itd.) vsebujeta veliko vlaknin. Kljub temu pa vlaknine ne čistijo zob in ne odstranjujejo zobnih oblog v zadostni meri. 

Hrana z vlakninami žal nima takšne moči, kot jo ima zobna ščetka. To pomeni, da je ščetkanje in čiščenje medzobnih prostorov še vedno najpomembnejše in neizogibno. 

Seveda pa je hrana z veliko vlakninami tako za zobe kot za splošno zdravje zelo pomembna. Hrana z vlakninami tudi poveča iztok sline, kar ugodno vpliva na zobno sklenino.

Trda hrana z vlakninami je vsekakor boljša od mehke hrane. Trša hrana se ne lepi toliko na zobe in jo prej pojemo. Lahko bi sicer rekli, da do neke mere skupaj z jezikom in ustnicami fiziološko čisti ravne in velike ploskve zob. Na takšnih ploskvah imamo zato praviloma najmanj zobnih oblog. 

Največ zobnih oblog se ponavadi nahaja tik ob dlesni in v medzobnih prostorih, saj so to zastojna mesta, ki se težje fiziološko čistijo, težje pa jih očisti tudi zobna ščetka. Potrebnega je nekoliko več truda, saj te obloge lahko reši le mehka zobna ščetka in nitka (ali medzobna ščetka). 

Hrana z veliko vlakninami je del zdravega ter uravnoteženega jedilnika in tako dobro vpliva na splošno zdravje in počutje.

Kakšna oblika sadja je dobra za zobe?

Vse je odvisno od vrste sadja, ki ga zaužijemo. Sadje se po svoji sestavi razlikuje, zato lahko pušča različne učinke na naših zobeh. Veliko več ljudi ima raje sadje kot zelenjavo zaradi sladkorja. 

Ali sladkor, ki se nahaja v sadju škoduje zobem in povzroča karies? Obstajajo različni načini, kako lahko sadje zaužijemo. Lahko ga jemo svežega, zamrznjenega, konzerviranega, sušenega, v obliki sokov ali pa marmelad.

Sveže sadje je najboljše za zobe. Vsekakor pa je potrebno jesti uravnoteženo. Jemo lahko vse, le v zmernih količinah. Vsako pretiravanje pa se lahko odrazi z negativnimi posledicami.

1. sveže sadje

Sveže sadje, ki je del uravnoteženega prehranjevanja, zobem ni škodljivo. Ker sadje vsebuje sadne sladkorje, lahko prispeva k zobni gnilobi pod eksperimentalnimi pogoji, v realnosti pa ne predstavlja glavnega faktorja pojavljanja zobne gnilobe pri ljudeh. Če bi 17-krat na dan zaužili sadje, bi lahko začel nastajati karies. Sveže sadje vsebuje veliko vitaminov, ki tudi drugače prispevajo k zdravju.

2. Zamrznjeno sadje

Zamrznjeno sadje ima podobno vlogo kot sveže sadje. Vsekakor je še vedno boljše, kot katerokoli drugo pripravljeno sadje, našteto spodaj, če le ne vsebuje dodanega sladkorja.

3. konzervirano sadje

Konzerviranemu sadju je dodan sladkor, zato kompoti niso najbolj zdrava izbira sadja.

4. sadni sokovi

Sadni sok škoduje zobem, če govorimo o tistem, ki se prodaja v trgovinah in ni sveže iztisnjen. Ti sokovi vsebujejo veliko dodanega sladkorja, aditivov in malo ali nič sadja. Če ga že pijete, ga je najbolje piti med obrokom. Trgovinski sadni sokovi, ki pa dejansko vsebujejo večji sadni delež in naj ne bi imeli dodanih sladkorjev, še vedno veljajo kot zdrava izbira. Sicer pa se priporoča en kozarec pravega sadnega soka na dan (sveže stisnjenega).

5. suho sadje

Suho sadje ni zdravo za zobe. Sušeno sadje izgubi vso vodo, ostane pa ves njegov sladkor. Problematična je tudi njegova lepljivost, zaradi katerega ostaja dolgo časa na zobeh. Nekatero suho sadje ima tudi dodan sladkor.

6. Marmelade

Marmelade prav tako bolj škodujejo zobem kot sveže sadje, zaradi veliko dodanega sladkorja. Sadje, ki je kuhano, sprosti še intrinzične sladkorje in odda veliko vode. Poleg tega, marmelado pogosto mažemo na beli kruh. Mešanica se v ustih rada prilepi na zobe, slina pa jo težko spere.

Komentarji

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.