KOLIKO SLADKORJA LAHKO POJEMO V ENEM DNEVU?

KOLIKO SLADKORJA LAHKO POJEMO V ENEM DNEVU?

Dobro je, da se izogibate pretiranemu uživanju sladke hrane in sladkanim pijačam, saj lahko povzročajo nastanek zobne gnilobe. Problem nastane predvsem takrat, kadar se uživajo prepogosto, med glavnimi dnevnimi obroki.
Ali ste vedeli?
Vsi sladkorji so v bistvu ogljikovi hidrati, ki se naravno pojavljajo v večini živil.

Koliko sladkorja na dan lahko pojemo?

Glavna nutricijska naloga sladkorjev je, da zagotavljajo energijo. Sladkor se pogosto umetno dodaja jedem (slaščice, čokolade, torte, sadni sokovi, gazirane pijače, itd.). Del zdrave in uravnotežene prehrane je tudi količina sladkorja, ki jo pojemo čez dan. 

Povprečna odrasla oseba na dan zaužije okoli 50 gramov sladkorja, saj ga je ogromno skritega v industrijsko predelani hrani.  

Zaradi tega težko spremljamo, koliko smo ga zares čez dan zares zaužili. Četudi čez dan nismo jedli sladkarij, smo  vseeno lahko dobili  v telo sladkor in to celo v prekomerni količini. Za občutek, pločevinka gazirane pijače lahko vsebuje tudi do 40 g sladkorja oziroma z drugimi besedami, kar 10 čajnih žličk sladkorja.

Dodani sladkorji (sladkorji, ki jih dodamo v čaj, kavo ter skriti sladkorji, to so tisti, ki jih zaužijemo skupaj s sladicami, umetno sladkanimi sokovi; sem ne štejemo naravnih sladkorjev v mleku, sadju in drugih živilih) ne bi smeli preseči več kot 5-10% energije, ki jo prejmemo s hrano in pijačo vsak dan, oz. ne več kot 3 žličke na 1000 kcal/dan. Torej, kaj to pravzaprav pomeni v bolj praktičnem smislu.

  1. Otroci stari od 4-6 let: zaužijejo lahko maksimalno 19 g sladkorja na dan (to je 5 čajnih žličk)
  2. Otroci stari od 7 do 10 let: zaužijejo lahko maksimalno 24 g sladkorja na dan (to je 6 čajnih žličk)
  3. Otroci stari 11 let in več ter odrasli: zaužijejo lahko maksimalno 30 g sladkorja na dan (to je 7 čajnih žličk), pri jedilniku z okoli 1600 kcal, pri obroku z okoli 3000 kcal pa okoli 70 g.
sladkor

Tabela prikazuje vsebnost sladkorja na 100 g živila

Koliko sladkorja vsebujejo živila, ki jih pojeste?

To najlažje ugotovite, če pogledate v nutricijsko tabelo na zadnji strani živila, kjer je navedena povprečna hranilna vrednost.

Količino sladkorja lahko najdete tudi pod kategorijo ogljikovi hidrati, kjer je ponavadi navedena količina sladkorja v gramih, ki ga jed vsebuje. Katere vrste sladkor je uporabljen ni tako zelo pomemben podatek, pomembnejše je število gramov sladkorja.

Grami sladkorja na 100 g živila torej povedo, koliko sladkorja jed vsebuje. Višje na nutricijski tabeli kot se sladkor nahaja, več ga ponavadi živilo vsebuje.

Tabela s povprečno hranilno vrednostjo

Na nekaterih embalažah se nahajajo informacije glede povprečne hranilne vrednosti tudi na sprednji strani, kar vedno pride prav, ko želimo v trgovini na hitro primerjati med samo različne prehrambene izdelke. 

SKRITI SLADKORJI

Sladkor je dodan že skoraj k vsaki industrijsko predelani hrani, od mlečnih izdelkov, kruha, celo v nekaterih mesnih izdelkih (hrenovke, itd.) ga lahko najdemo. 

Sladkor se lahko skriva pod različnimi imeni, pod katerimi, si lahko preberete tukaj.

sladkor

Sladkor kot že marsikomu poznano, deluje na naše možgane kot droge, kar pomeni, da lahko z njim postanemo zasvojeni.

Prehrambena piramida

Že prehrambena piramida nas opomne, da je za uravnoteženo in zdravo življenje izmed vseh živil potrebno pojesti najmanj ravno sladkorja. Hrano sladkajte zmerno in izbirajte živila, ki vsebujejo malo sladkorja. Ali ste vedeli, da obstaja sladkor, ki zobem prav nič ne škoduje? Več o njem si lahko preberete tukaj.

piramida

Večina hrane, ki vsebuje veliko sladkorja, vsebuje hkrati tudi veliko kalorij, zato niso izpostavljeni le naši zobje, ampak tudi nevarnost pojava sladkorne bolezni tipa 2, prekomerne teže ali kapi.​

Komentarji

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.