HRANA ZA ZDRAVE OTROŠKE ZOBE

HRANA ZA ZDRAVE OTROŠKE ZOBE

Kakšna hrana je koristna za zobe?

Zdrava prehrana je tista, ki je uravnotežena in zagotovi vse hranilne sestavine pomembne za rast in razvoj otroka.
 
Sestavljena je iz sadja, zelenjave, žit, mesa in stročnic in mlečnih izdelkov. Zobje in dlesni se ob uravnoteženi prehrani normalno razvijajo. 
 
Prehrana z visokim deležem ogljikovih hidratov (sladkorji) povzroča večje tveganje za nastanek kariesa. Pomembno je, da otrok ne uživa kariogene hrane prepogosto. Med kariogeno hrano uvrščamo kruh, krekerje, testenine, sladkarije, preste, čips, med, arašidovo maslo, kečap, solatni prelivi in še mnogo drugih živil. Ogljikovi hidrati se pogosto skrito skrivajo za tovarniškimi imeni kot so sukroza, maltoza, dekstroza itn.
 
Potrebno je prebrati sestavine, ki jih živilo vsebuje, saj pogosto na prvi pogled živilo ne deluje kariogeno. 

Kako preprečiti škodljive učinke hrane na zobe?

Kljub vsemu pa veliko kariogenih živil zagotavlja tudi hranilne snovi, ki jih otrok potrebuje, zato kljub temu ne smemo popolnoma prekiniti z vnosom živil, ki vsebujejo oglikove hidrate. 

Potrebna je le pravilna izbira živil in pravilna umestitev v otroški jedilnik. Takšno živilo je bolje jesti med glavnim obrokom in ne kot prigrizek čez dan. Lepljive hrane, kot so na primer karamelni bonboni ali suho sadje, slina, voda ali mleko ne morejo dobro odstraniti z zob, zato ima večji kariogeni potencial. 

Otrokom ne dajajte stekleničke z mlekom, sokom, sladkanim čajem ali drugo sladkano tekočino med spanjem, saj tekočina, ki je otrok ne pogoltne, ostaja v ustih vso noč in postane hrana ustnim bakterijam, ki so odgovorne za nastanek kariesa, saj tvorijo kisline.

Otrok lahko spi le z dudo ali stekleničko z vodo. Sladkarije kupite le za posebne priložnosti. Omejite prigrizke in izberite čim bolj zdrave alternative ter postavite pravila pri sladkarijah, na primer omejite posladke na določene dneve. 

Sladkarije naj otrok poje po glavnem obroku in naj se jim izogiba v časi med glavnimi obroki. Žvečilke in sokove omejite na tiste brez sladkorja. Čimbolj se poskušajte izogibati naravnim sokovom, čeprav na njihovi deklaraciji piše, da ni dodanega sladkorja. 

Naravni sok vsebuje kisline in sadne sladkorje, zato je za otroka najbolje če pije vodo in nesladkan čaj. 

Mnogo staršev zmotno misli, da je za otroka bolje, da pred spanjem pije mleko kot čaj z medom, vendar tudi mleko vsebuje sladkorje.

Kakšna hrana se priporoča za otroke do prvega leta?

Od 6 – 12 meseca starosti lahko otroku ponudimo čaj, vodo, sok in drugo hrano brez sladkorja. Pripravimo lahko hrano ali sok iz svežega sadja ali zelenjave in poskušamo stekleničko postopoma opuščati in ga navajamo na pitje iz skodelice. Sadje in zelenjavo lahko tudi natrgamo ali stlačimo.

Kakšna hrana se priporoča za otroke po tretjem letu?

V tretjem letu starosti je že izraslo vseh 20 mlečnih zob, zato lahko otroku ponudimo hrano v trši obliki, saj jo že lahko grize in prežveči. Tudi tokrat naj bodo hrana in pijače nesladkani in nelepljivi. Mleko in mlečni izdelki, ribe in meso omogočajo pravilen razvoj telesa.

Sadje in zelenjava zagotavljajo vir vitaminov in mineralov za rast in razvoj.

Komentarji

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.