ALI JE ZA ZDRAVE ZOBE POTREBNO SLADKOR POPOLNOMA ODSTRANITI IZ PREHRANE?

ALI JE ZA ZDRAVE ZOBE POTREBNO SLADKOR POPOLNOMA ODSTRANITI IZ PREHRANE?

Ali je za zdrave zobe potrebno uživanje sladkorjev popolnoma prekiniti?

Dokazano je, da je pogosto uživanje fermentabilnih ogljikovih hidratov (ki jih bakterije lahko prebavijo) povezano s povečanim tveganjem za nastanek zobne gnilobe. Sladkorji, predvsem saharoza, so najpomembnejši prehranski vzročni dejavnik za karies.

Kadar pojemo nekaj škrobnatega ali sladkega, kot je na primer bel kruh, ostanki ostanejo prilepljeni na zobe, katere počasi razkrajajo bakterije preko fermentacije v kisline, ki škodujejo zobem. Bakterije zlahka prebavijo enostavne sladkorje ali monosaharide in disaharide, ne morejo pa prebavljati dolgih verig sladkorja, saj morajo te najprej razpasti. Škrobnata živila so že v ustih delno razpadla v enostavnejše sladkorje zaradi encima amilaze, ki se nahaja v slini. Če žvečimo kruh dovolj dolgo, opazimo, da dobi sladek priokus.

Sladkarije so škodljive za zobe, pa vendar se jim v realnem življenju ne moremo popolnoma izogniti. Kljub temu, da mlečni izdelki vsebujejo mlečni sladkor (laktozo), se jim ni potrebno popolnoma izogniti, saj vsebujejo tudi druge pomembne snovi za telo. Žitni izdelki s sladkorjem maltozo predstavljajo pomemben vir ogljikovih hidratov, ki so del zdravega prehranjevanja. Laktoza in maltoza nista slaba sladkorja. Glukozo, fruktozo in saharozo (sukrozo), ki ne predstavljajo prave hranilne vrednosti, pa je potrebno uživati zmerno.

Nekaj nasvetov, s katerimi lahko prispevamo k zdravju zob

  1. KISLE IN LEPLJIVE SLADKARIJE. Najbolje se je izogibati kislim in lepljivim sladkarijam, saj imajo te največji kariogeni potencial. Vsebujejo sladkor in kislino ter raztapljajo zobno sklenino. Tudi čips je škodljiv, čeprav manj kot čisti sladkor, saj se prilepi na zobe in se ga težko odstrani iz vseh jamic in medzobnih prostorov. Zmotno je tudi prepričanje, da suho sadje ni škodljivo za zobe, kot so na primer rozine. Pa vendar, če se prilepi na zobe in tam ostaja dolgo časa je prav tako škodljivo kot lepljivi bonboni.
  2. ČAJ IN KAVA. Ne sladkajmo čajev in kave. Umetna sladila so sicer boljša z vidika zdravja zob (npr. ksilitol), vendar sama po sebi niso zelo zdrava.
  3. ŽVEČILNI GUMIJI. Žvečilni gumiji lahko nekoliko pomagajo nevtralizirati okolje v ustni votlini, saj stimulira izločanje sline, ki deluje protektivno na zobe.
  4. VODA. Po zaužitju sladkarij je dobro splakniti usta z vodo, saj se tako odstrani precej sladkorja iz ustne votline in tako tudi kariogene bakterije tvorijo manj dodatnih kislin.
  5. SIR. Po zaužitju sladkarij lahko nevtraliziramo ustno votlino tudi s koščkom sira. Sir odstrani del sladkorja in je vir kalcija in fosforja, kar pomaga pri remineralizaciji raztopljene zobne sklenine.
  6. ŠČETKANJE ZOB PO OBROKU. Ščetkanje takoj po obroku ni priporočljivo, saj je zobna sklenina še razmehčana zaradi kislin. S ščetko se lahko odstrani zelo tanek del razmehčane sklenine. Priporočljivo je počakati vsaj 30 minut po jedi, najbolje pa 1 uro.
  7. POGOSTOST UŽIVANJA SLADKORJA. Najbolje je, da se sladkarije je čim redkeje, sicer pa največ enkrat na dan. Bolje pa je, da pojemo čokolado naenkrat, kot pa da jo jemo po koščkih več ur. Vedno kadar zaužijemo sladkor nudimo vir hrane bakterijam v ustni votlini in povečamo možnost nastanka kariesa.
  8. ČAS UŽIVANJA SLADKORJA. Najslabša razvada je, če jemo sladkarije tik pred spanjem. Med spanjem se pretok sline nekoliko zmanjša, kar pomeni, da se zmanjša tudi njena zaščitna vloga proti kariesu. Sladkor čez noč ostane na zobeh dolgo časa in slina ne deluje dovolj dobro, zato se lahko sčasoma razvije karies. Sladkarije je najbolje zaužiti takoj po glavnem obroku, ko se še vedno izloča več sline. Večkrat na dan kot jemo, večkrat so zobje izpostavljeni nizkemu pH, ki raztaplja zobe. Sladice je bolje nadomestiti s sadjem ali žvečilnim gumijem.
  9. GAZIRANE PIJAČE. Gazirane pijače ni dobro piti v času med obroki. Bolje, da posežemo po njih med samim obrokom oz. takoj po njem, ali pa sploh ne. Gazirane pijače vsebujejo veliko sladkorja in kisline, ki še dodatno škodujejo zobem. Bolje je poseči po vodi ali mleku.

Če povzamemo, sladko hrano in pijačo ni potrebno popolnoma odstraniti iz naše prehrane, vseeno pa je potrebno zmerno uživanje sladkorja in upoštevanje zgornjih priporočil, če želimo dolgoročno ohranjati zdrave zobe. 

[tds_council]        Morda vas zanima tudi KAKO VEMO V KATERIH ŽIVILIH SE NAHAJA SLADKOR?[/tds_council]

Komentarji

Bodite prvi, ki komentira!

Obvestilo o
avatar
wpDiscuz